Η Τουρκία ξεμένει από μαχητικά και το παραδέχονται πλέον δημόσια και πολιτικοί, ακόμη κι αν αυτοί ανήκουν στην αντιπολίτευση. Πλέον είναι παραδεκτό ότι έχουν χάσει και το τρένο της αναβάθμισης των F-16 και της αγοράς νέων, ενώ εκφράζονται προβληματισμοί και για τα εγχώριας παραγωγής μαχητικά.
Του Χρήστου Μαζανίτη
H τουρκική πολεμική αεροπορία πνέει τα λοίσθια. Τα μαχητικά της γερνούν και καθηλώνονται είτε λόγω έλλειψης ανταλλακτικών είτε λόγω αδυναμίας συντήρησης.
Και μπορεί η Ελλάδα να παραγγέλνει επιπλέον Rafale, να είναι εν αναμονή της έναρξης παραγωγής των F-35, που το 2030 θα αρχίσουν να εντάσσονται στον Στόλο και να αναβαθμίζει τα F-16 σε Viper, στον αντίποδα η Τουρκία κοντεύει όχι μόνο να ξεμείνει από τα υπάρχοντα μαχητικά αλλά και από τα πολλά υποσχόμενα εγχώριας παραγωγής.
Η δημόσια παραδοχή του αντιπροέδρου του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης CHP για Πολιτικές Εθνικής Άμυνας, Γιανκί Μπατζίογλου, προκαλεί και ένα αίσθημα ανακούφισης στην Ελλάδα, αφού έχει αποφασίσει να αποσύρει το σύνολο των Mirage 2000-5, αφού αφέθηκαν πλήρως και τα Mirage 2000EGM στη μοίρα τους, παράλληλα με τα F-16 block 30 και τα Phantom F-4, που επίσης αποσύρονται.
Στην προηγούμενη δεκαπενταετή Δομή Δυνάμεων, που είχε καταρτιστεί επί Αρχηγίας Κωνσταντίνου Φλώρου στο ΓΕΕΘΑ και εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ, οι οροφές ειδικά σε μαχητικά ήταν πολύ υψηλότερες (σύνολο 240) στα μαχητικά από τα 200 που προβλέπονται στη νέα για το 2035. Μόνο που όπως βαίνει ο προγραμματισμός η ΠΑ θα έχει μείνει με 156 μαχητικά, δεδομένου ότι τα πρώτα πέντε F-35 θα έρθουν το 2030, η παραλαβή και των υπολοίπων 35 θα έχει ολοκληρωθεί σταδιακά ως το 2035 και η παραγγελία επιπλέον 10 Rafale αργεί πολύ ακόμα.
Μόνο που όπως βαίνει ο προγραμματισμός η ΠΑ θα έχει μείνει με 156 μαχητικά, δεδομένου ότι τα πρώτα πέντε F-35 θα έρθουν το 2030, η παραλαβή και των υπολοίπων 35 θα έχει ολοκληρωθεί σταδιακά ως το 2035 και η παραγγελία επιπλέον 10 Rafale αργεί πολύ ακόμα.
Η τύχη προς το παρόν ευνοεί την Ελλάδα, άγνωστο όμως για πόσο ακόμη αφού στην Τουρκία έχουν βρεθεί σε αδιέξοδο, με τον Μπατζίογλου να τονίζει ότι «πρέπει να χρησιμοποιηθούν όλα τα μέσα για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για απόκτηση των Eurofighter και F16 Viper».
Σε δηλώσεις του στην αντιπολιτευόμενη εφημερίδα Cumhuriyet , ο Γιανκί Μπατζίογλου είπε ότι το Ισραήλ ανανεώνει τις αεροπορικές δυνάμεις του με την αγορά F-35 και F-15 και η Ελλάδα με τον εκσυγχρονισμό των F16 Viper και την προμήθεια Rafale, ενώ προσπαθεί να προσθέσει και F-35 στον Στόλο της.
Πρόσθεσε ότι «η Ρωσία είναι από την άλλη με τα νέας γενιάς Su-35 και Su-57. Αυξάνει την αεροπορική της ισχύ επενδύοντας σε 35 τζετ». «Μαζί με αυτές τις χώρες, η αεροπορική υπεροχή της Τουρκίας στην περιοχή απειλείται και ο εκσυγχρονισμός της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας έχει καταστεί επιτακτική ανάγκη. Η Τουρκία, η οποία αποκλείστηκε από το πρόγραμμα των F-35 λόγω της αγοράς των S-400, αντιμετωπίζει αβεβαιότητα σχετικά με νέα αεροσκάφη και κιτ εκσυγχρονισμού», είπε ο Μπαγτζίογλου.
Ο Μπαγτζίογλου ανέφερε ότι εναλλακτικές λύσεις όπως η αγορά του Eurofighter Typhoon ήταν στην ημερήσια διάταξη, αλλά η διαδικασία δεν μπορούσε να επιταχυνθεί για πολιτικούς λόγους. «Μεταξύ των τοπικών και εθνικών έργων, το μαχητικό αεροσκάφος Kaan και το εκπαιδευτικό αεροσκάφος Hürjet ξεχωρίζουν, αλλά θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να γίνουν πλήρως λειτουργικά αυτά τα projects. Ειδικότερα, το έργο Kaan δεν θα πρέπει ποτέ να διακοπεί και θα πρέπει να διατεθούν πρόσθετοι πόροι εάν είναι απαραίτητο. Επιπλέον, το θέμα της εγχώριας παραγωγής κινητήρων βρίσκεται ακόμη υπό ανάπτυξη. Δύο πόλεμοι συνεχίζονται ακόμη στο άμεσο περιβάλλον της Τουρκίας και υπάρχει ο κίνδυνος ενός περιφερειακού πολέμου που θα μπορούσε να εμπλέξει ολόκληρη την περιοχή”.
“Είναι προφανές ότι χώρες χωρίς αεροπορική κυριαρχία είναι αβοήθητες απέναντι στον εχθρό. Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία υστερεί σε σχέση με άλλα κράτη της περιοχής μας, όπου η αεροπορική απειλή είναι προτεραιότητα, όσον αφορά τον εξοπλισμό με πλατφόρμες και συστήματα κατάλληλα για τις απαιτήσεις της σύγχρονης αεροπορικής ισχύος”.
“Η διαδικασία θα πρέπει να επιταχυνθεί χρησιμοποιώντας όλα τα μέσα όσον αφορά τα Eurofighter και F16. Σε αυτό το περιβάλλον, οι αεροπορικές μας δυνάμεις έχουν μεγάλο καθήκον και ευθύνη να προστατεύσουν την εθνική μας κυριαρχία και συμφέροντα. Υπό αυτά τα περιβάλλοντα και συνθήκες, είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν γρήγορα λύσεις στον εκσυγχρονισμό της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, λαμβάνοντας υπόψη την ισορροπία μεταξύ της εγχώριας και εθνικής αμυντικής βιομηχανίας και των επειγουσών αναγκών”, δήλωσε ο Μπαγτζίογλου.
Πηγή
www.enikos.gr