Εδώ και χρόνια υπάρχει μία μεγάλη διαμάχη των ακαδημαϊκών για τον Ρωμαίο αυτοκράτορα Ηλιογάβαλο ή κατά κόσμο Μάρκο Αυρήλιο Αντωνίνο Αύγουστο της δυναστείας των Σεβήρων.
Οι επιστήμονες διαφωνούν για το εάν είναι πρώτη ιστορική καταγεγραμμένη περίπτωση τρανς ατόμου. Τώρα το μουσείο του Βόρειου Χαρτφορσάιρ στην Βρετανία αποφάσισε να αναφέρεται στον αυτοκράτορα με τα θηλυκές αντωνυμίες.
Η απόφαση του μουσείου ελήφθη με βάση κλασικά κείμενα που ισχυρίζονται ότι ο Ρωμαίος αυτοκράτορας φέρεται να είπε κάποτε: «Μην με αποκαλείς Κύριε, γιατί είμαι Κυρία».
«Δείχνει ευγένεια και σεβασμό να είσαι ευαίσθητος με την αναγνώριση των αντωνυμιών για ανθρώπους του παρελθόντος», ανέφερε εκπρόσωπος του μουσείου.
Το μουσείο έχει ένα νόμισμα με την μορφή του Ηλιογάβαλου, το οποίο εκτίθεται συχνά με άλλα αντικείμενα στην συλλογή με τα αντικείμενα της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.
Παράλληλα οι υπεύθυνοι του μουσείου ανέφεραν ότι συμβουλεύτηκαν την φιλανθρωπική οργάνωση ΛΟΑΤΚΙ, Stonewall για να διασφαλίσει ότι «οι οθόνες, η δημοσιότητα και οι συνομιλίες είναι όσο το δυνατόν πιο ενημερωμένες και χωρίς αποκλεισμούς».
Οι πέντε γάμοι
Ο Μάρκος Αυρήλιος Αντωνίνος Αύγουστος, πιο γνωστός ως Ηλιογάβαλος, κυβέρνησε τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία για μόλις τέσσερα χρόνια από το 218 μ.Χ. έως τη δολοφονία του, σε ηλικία 18 ετών, το 222 μ.Χ.
Ήταν μία αμφιλεγόμενη φιγούρα κατά τη σύντομη βασιλεία του και το όνομα του έγινε συνώνυμο της σεξουαλικής ασυδοσίας.
Ο Διών Κάσσιος, γερουσιαστής και σύγχρονος του Ηλιογάβαλου, γράφει στα ιστορικά χρονικά του ότι ο αυτοκράτορας παντρεύτηκε πέντε φορές – τέσσερις φορές με γυναίκες και μια φορά με τον Ιεροκλή, πρώην σκλάβο και οδηγό άρματος.
Σε αυτόν τον τελικό γάμο, ο Διών Κάσσιος σημειώνει ότι σε αυτόν τον γάμο ο αυτοκράτορας «ονομάστηκε σύζυγος, ερωμένη και βασίλισσα».
Η συζήτηση για την ταυτότητα φύλου του είναι μακροχρόνια και συχνά διχάζει τους ακαδημαϊκούς. Ο Shushma Malik, καθηγητής Κλασικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, είπε στο BBC: «Οι ιστορικοί που χρησιμοποιούμε για να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τη ζωή του Ηλιογάβαλου είναι εξαιρετικά εχθρικοί απέναντί του, και ως εκ τούτου δεν μπορούν να εκληφθούν κυριολεκτικά. Δεν έχουμε καμία άμεση απόδειξη από τον ίδιο τον Ηλιογάβαλου, τα δικά του λόγια».
«Υπάρχουν πολλά παραδείγματα στη ρωμαϊκή λογοτεχνία εποχών όπου η γυναικεία γλώσσα και λέξεις χρησιμοποιήθηκαν ως τρόπος κριτικής ή αποδυνάμωσης μιας πολιτικής φιγούρας», τόνισε ο καθηγητής.
Και συνέχισε: «Αναφορές ότι ο Ηλιογάβαλος φορούσε μακιγιάζ, περούκες και αφαιρούσε τις τρίχες του σώματος του μπορεί να γράφτηκαν για να υπονομεύσουν τον αντιδημοφιλή αυτοκράτορα».
Παράλληλα ο καθηγητής του Κέιμπριτζ εξήγησε ότι αν και οι Ρωμαίοι γνώριζαν τη ρευστότητα των φύλων και υπάρχουν παραδείγματα αλλαγών στις αντωνυμίες στην λογοτεχνία εντούτοις αυτές οι αλλαγές «χρησιμοποιούνταν συνήθως σε σχέση με τον μύθο και τη θρησκεία, παρά για να περιγράψουν ζωντανούς ανθρώπους».
Ωστόσο, ο σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος για τις Επιχειρήσεις και τις Τέχνες στο Συμβούλιο της Περιφέρειας του Βορείου Χαρτφοσάιρ, Keith Hoskins είπε ότι κείμενα όπως αυτό που έγραψε ο Δίων Κάσσιος παρέχουν στοιχεία «ότι ο Ηλιογάβαλος προτιμούσε σίγουρα την αντωνυμία ‘αυτή’ και ως εκ τούτου αυτό είναι κάτι που αντικατοπτρίζουμε όταν την συζητάμε στη σύγχρονη εποχή – όπως πιστεύουμε ότι είναι καθιερωμένη πρακτική αλλού».
«Γνωρίζουμε ότι ο Ηλιογάβαλος θεωρούσε τον εαυτό του γυναίκα και ήταν σαφής σχετικά με το ποιες αντωνυμίες να χρησιμοποιούνται, κάτι που δείχνει ότι οι αντωνυμίες δεν είναι κάτι νέο», πρόσθεσε ο σύμβουλος.
Πηγή
www.enikos.gr